Co je Nenásilná komunikace?
Nenásilná komunikace nám pomáhá překonávat navyklé vzorce v jednání s druhými, napomáhá k řešení konfliktů a rozvíjí vztahy založené na úctě a kooperaci.
Většina z nás byla vychovávána k posuzování, soutěživosti, ke kladení požadavků a ke komunikaci s lidmi v termínech, co je „správné“ a co „špatné“. Komunikace v tomto smyslu často vede k nedorozuměním.
Koncept Nenásilné komunikace (Nonviolent communication, NVC), jehož zakladatelem byl americký psycholog Marshall Rosenberg, vychází z humanistické psychologie a pomáhá nám navazovat kontakt s druhými i se sebou samými způsobem, který rozvíjí naši přirozenou schopnost vcítit se.
Tři základní pilíře Nenásilné komunikace
Při tréninku nenásilné komunikace se zaměřujeme na:
Kontakt se sebou samým. Zaměření pozornosti na vlastní pocity a potřeby.
Upřímné sebevyjádření. Vyjádření toho, co se v nás odehrává, způsobem, který bude pro druhé srozumitelný a pochopitelný.
Empatie. Vytváření prostoru pro prožívání druhého člověka tak, aby se cítil slyšen, pochopen a brán vážně.
Lidé bývají po přečtení knihy Nenásilná komunikace nadšeni tímto konceptem, ale je pro ně obtížné aplikovat jeho principy do běžného života. Pokud si to chcete prakticky vyzkoušet a podívat se sami na sebe a své vztahy jinak, než jste asi zvyklí, zvu vás na seznámení s Nenásilnou komunikací.
Co pro mě znamená Nenásilná komunikace?
Mnoho lidí překvapí, když říkám, že Nenásilná komunikace není vlastně tolik o komunikaci. Těžiště tohoto konceptu vnímám v tom, že si člověk uvědomuje, co se děje v něm samotném, dokáže to sdělit okolí a zároveň dokáže naslouchat (opravdové naslouchání ale vypadá velmi odlišně do toho, co si většina lidí pod tímto slovem na základě svých komunikačních zkušeností představí).
Tyto kvality pak mohou vést ke skutečnému porozumění a hlubšímu propojení mezi lidmi. Pro to, abychom si mohli porozumět, je nutné, abychom ve vztahu cítili bezpečí a důvěru.
Pro mě osobně Nenásilná komunikace znamená, že místo boje (argumentace, přesvědčování, prožívání bezmoci…) se zaměřujeme na budování vztahu, který je zásadní pro další spolupráci. Tento postup je všeobecně platný – lze ho tedy uplatnit při výchově dětí, v partnerském vztahu i při vedení pracovního týmu. Velmi užitečný je v situacích nedorozumění a konfliktu.